Platform personeelsmobiliteit in de Telegraaf

Personeel inhuren bij ander bedrijf

Ondernemingen profiteren van elkaars kennis

Een aantal groeibedrijven in ons land start donderdag met het uitwisselen van werknemers. Op die manier proberen zij het tekort aan gekwalificeerd personeel op te vangen.

In totaal doen er zeven internationaal opererende ondernemingen uit verschillende sectoren mee aan het experiment. Zij delenongeveer tweehonderd werknemers in een groot aantal functies.

Volgens oprichter Joop de Jong van Port4Growth, het platform voor groeiondernemingen, hebben deze bedrijven een tekort aan gekwalificeerd personeel. „En dat varieert van secretaresses tot software-engineers. Deze bedrijven kunnen daardoor niet verder groeien.”

Groeibedrijven hebben bovendien te maken met pieken en dalen, door bijvoorbeeld seizoensinvloeden, dalende orders of projecten die tijdelijk worden stopgezet. „Het personeel kan op deze manier veel beter worden ingezet. Geen enkel bedrijf heeft het hele jaar door alle werknemers nodig. Door mensen uit te wisselen creëer je geen vaste banen, maar wel vast werk.”

Een van de ondernemingen die aan het experiment deelneemt is het ict-bedrijf Voiceworks. Het concern ontwikkelt innovatieve communicatiemiddelen voor de zakelijke markt en heeft ongeveer tweehonderd man in dienst.

Directeur Ruud van der Aar laat weten dat zijn bedrijf een forse groei heeft doorgemaakt sinds de oprichting elf jaar geleden. „En daarom moeten we op een snelle manier personeel werven en ontwikkelen. Vorig jaar hebben we een groei gerealiseerd van 25% en voor dit jaar verwachten een groei van 50%.”

Van der Aar is op zoek naar schaarse talenten die snel inzetbaar zijn. „Daarbij kijken we of we expertise van elkaar kunnen inhuren. Verder is het goed voor de ontwikkeling van werknemers als ze bij een ander bedrijf in de keuken kijken.” De directeur is niet bang dat zijn personeel overloopt naar de concurrent. „In onze branche wordt al heel veel samengewerkt, anders red je het niet. En als een medewerker naar een ander bedrijf gaat, dan past dat op zijn carrièrepad. En uiteindelijk werpt dat zijn vruchten af voor de hele sector.”

Familiebedrijf Tausch, producent van merkomgevingen voor grote bedrijven zoals Philips, Sony en Nike, is vooral op zoek naar mensen die multi-inzetbaar zijn. „We zoeken bijvoorbeeld naar standbouwers. Dat zijn mensen die op pad moeten en daardoor vaak van huis zijn. We merken vooral dat jongeren een betere verhouding willen tussen werk en privé”, zegt directeur Maarten van der Vaart.

Tausch heeft te maken met seizoenswerk, omdat veel beurzen in de zomermaanden plaatsvinden. „In rustige tijden is het handig dat wij ons personeel kunnen uitlenen aan een ander bedrijf. De werknemers blijven bij ons in dienst, maar het is beter dat ze drie maanden elders kunnen werken, dan dat ze stil zitten. Een win-winsituatie.”

Directeur Leendert-Jan Visser van MKB-Nederland laat weten dat de eerste fase van het experiment deze zomer afloopt. Dan volgt een evaluatie. „Maar het is uiteindelijk de bedoeling dat groeibedrijven in groepen van 50 tot 100 nauw met elkaar gaan samenwerken via een digitaal platform. Verder kunnen bedrijven ontdekken of bepaalde wet- en regelgeving knelt.”

’Het is een winwinsituatie’

 

 

Terug naar nieuwsoverzicht